Név:
Kandó Kálmán
Életrajzi adatok:
(Pest, 1869. július 10. – Budapest, 1931. január 13.) gépészmérnök, vezérigazgató, a Magyar Tudományos Akadémia VI. Műszaki Tudományok Osztályának tagja (levelező 1927. május 5.). A vasút villamosításának nemzetközi jelentőségű úttörője. Elsőként alkalmazta a nagyfeszültségű forgóáramot fővasutak villamos vontatására. Gazdasági és technikai viszonylatban egyaránt bevált rendszerét először Olaszországban próbálta ki. 1923 után kizárólag egy új villamos vontatású rendszer kifejlesztésén munkálkodott. Megalkotta a vasút villamosításában korszakos jelentőségű fázisváltós villanymozdonyt. Egyik jelentős újítását, a csuklós hajtókeretet, a fázisváltós villanymozdonyoknál is alkalmazta.
Életrajzi források:
- Markó László, Burucs Kornélia, Balogh Margit, Hay Diána (2003): A Magyar Tudományos Akadémia tagjai 1825-2002. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest Link: https://real-eod.mtak.hu/7573/1/AMTATagjai1825-2002.pdf#page=630
Arckép:
- Link az arcképhez: https://real-i.mtak.hu/15764/
Akadémikus ajánlás:
- Link az ajánláshoz: https://real-j.mtak.hu/6231/1/MTA_Tagajanlasok_1927.pdf#page=37
Székfoglaló:
- Levelező tag: Villamos mozdonyok hajtóműveinek dynamikus igénybevétele kerékcsúszás következtében
https://real-j.mtak.hu/4474/1/MatematikaiTermTudErtesito_56.pdf#page=775
Publikációs lista:
Művei az MTA KIK gyűjteményében:
Nekrológ:
- Gyászjelentés
Link: https://real-ms.mtak.hu/26564/2/gyaszjelentes_Ka-Ke.pdf#page=28